Το τελευταίο διάστημα εκδόθηκαν σημαντικές αποφάσεις από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) οι οποίες αφορούν στα παρακάτω θέματα:
Α. Μείωση ορίων ανεκτών αποκλίσεων στις δηλώσεις ΦΠΑ
Η ΑΑΔΕ με την Απόφαση Α.1108/2024 μείωσε τα όρια των ανεκτών αποκλίσεων εσόδων – εξόδων που μπορεί να υφίστανται ανά φορολογική περίοδο δήλωσης ΦΠΑ, μεταξύ των βιβλίων και των αντίστοιχων δεδομένων που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Συγκεκριμένα, τα ανεκτά όρια αποκλίσεων μειώνονται ως εξής:
α) Από την 1.07.2024 έως και την 30.9.2024 τα έσοδα που δηλώνονται στην δήλωση ΦΠΑ δεν μπορεί να υπολείπονται των εσόδων που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα myDATA σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10% και τα έξοδα δεν μπορεί να υπερβαίνουν αυτά που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα myDATA σε ποσοστό μεγαλύτερο του 20%.
β) Αντίστοιχα, από την 01.10.2024 έως και την 31.12.2024 δεν πρέπει να υφίσταται καμία απόκλιση στα έσοδα, και μόνο 5% για τα δεδομένα εξόδων.
γ) Από την 01.01.2025 και έπειτα παύουν να υφίστανται τα επιτρεπτά όρια αποκλίσεων τόσο για τα δεδομένα εσόδων όσο και για τα δεδομένα εξόδων σε σχέση με τα αντίστοιχα δεδομένα που έχουν διαβιβαστεί στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA.
Ωστόσο παραμένουν σε ισχύ οι εναλλακτικοί τρόποι διαβίβασης δεδομένων στην περίπτωση αντικειμενικής δυσκολίας διόρθωσης ποσών εσόδων ή εξόδων και ορθής απεικόνισης του συνολικού αθροίσματος εισροών και εκροών ανά φορολογική περίοδο.
Β. Έναρξη προαιρετικής και υποχρεωτικής εφαρμογής της Ψηφιακής έκδοσης παραστατικών διακίνησης.
Με τις νέες Αποφάσεις Α.1122/2024 και Α.1123/2024 καθορίζονται η έκταση εφαρμογής, οι δύο φάσεις και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης για την ψηφιακή παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών (ψηφιακό Δελτίο Αποστολής) σε πραγματικό χρόνο.
Β.1. Η διαδικασία
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις θα υποχρεούνται να εκδίδουν ψηφιακά τα παραστατικά διακίνησης αγαθών και να διαβιβάζουν τα σχετικά δεδομένα στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ λαμβάνοντας και τον σχετικό QR Code. Στην υποχρέωση έκδοσης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης αγαθών εντάσσονται οι εγχώριες και διεθνείς διακινήσεις (οδικές, θαλάσσιες, αεροπορικές, σιδηροδρομικές).
Η υποχρέωση διαβίβασης στοιχείων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA αφορά τους αποστολείς αλλά και για τους παραλήπτες των διακινούμενων αγαθών ως ακολούθως:
Αποστολέας
Ο Αποστολέας αγαθών έχει την υποχρέωση έκδοσης παραστατικού διακίνησης και διαβίβασης δεδομένων διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA πριν την έναρξη διακίνησης των αγαθών.
Μεταφορέας
Ο Μεταφορέας θα έχει την υποχρέωση να επιβεβαιώνει την παραλαβή των αγαθών στην Β Φάση εφαρμογής. Επίσης θα έχει την υποχρέωση έκδοσης παραστατικού διακίνησης και αντίστοιχη υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA στην περίπτωση που διακινεί αγαθά κατ' εντολή και για λογαριασμό του Αποστολέα ή του Αποστολέα Τρίτου υπό την προϋπόθεση ότι διακινεί τα αγαθά από δικές του εγκαταστάσεις (ενδεικτικά 3PL, Μεταφορικές, Ταχυμεταφορές).
Παραλήπτης
Ο Παραλήπτης αγαθών επιβεβαιώνει τα αγαθά που παραλήφθηκαν. Έχει επίσης υποχρέωση διαβίβασης δεδομένων διακίνησης στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, στην περίπτωση που συναλλάσσεται με μη υπόχρεους στην έκδοση παραστατικών διακίνησης, με υπόχρεους εκδότες που αρνούνται την έκδοση ή εκ παραδρομής δεν εξέδωσαν παραστατικό διακίνησης καθώς και στην περίπτωση διαπίστωσης πλεονασμάτων ή ελλειμμάτων.
Στην απόφαση Α 1123/2024 αναφέρονται περισσότερες λεπτομέρειες για τα στοιχεία που διαβιβάζονται (ΑΦΜ εκδότη, λήπτη και λοιποί σχετιζόμενοι), τα κανάλια και τον χρόνο διαβίβασης, τους τύπους των παραστατικών, σκοπό διακίνησης, ενδοκοινοτικές διακινήσεις, συσχετισμοί με άλλα παραστατικά καθώς και σύνθετες περιπτώσεις διακινήσεων όπως μεταφορτώσεις, τριγωνικές, έκδοση παραστατικού σε προγενέστερο χρόνο από την διακίνηση, συγκεντρωτικά δελτία αποστολής κλπ.
Β.2 Υλοποίηση από την ΑΑΔΕ
Η υλοποίηση της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών θα πραγματοποιηθεί σε δύο Φάσεις:
Η Α’ Φάση περιλαμβάνει:
- Έκδοση παραστατικών
- Διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA και ενημέρωση του λήπτη
- Δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων κατά τη διάρκεια αυτών με τη σάρωση QR Code.
Η Β’ Φάση περιλαμβάνει:
- Ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων/ μεταφορτώσεων
- Παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης
- Ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
Β.3. Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Η εφαρμογή της προαιρετικής και της υποχρεωτικής έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις θα πραγματοποιηθεί σταδιακά σύμφωνα με τις εξής περιόδους (ανά Φάση και κατηγορία επιχείρησης):
Α’ Φάση υλοποίησης
α) Για τις επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από 200.000€, καθώς και επιχειρήσεις, (ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων), που δραστηριοποιούνται στους τομείς:
- ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα)
- φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων
- οικοδομικών υλικών
- παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Προαιρετική εφαρμογή μέχρι 30.11.2024 και υποχρεωτική εφαρμογή από 01.12.2024.
β) Για τις λοιπές επιχειρήσεις
Προαιρετική εφαρμογή μέχρι 31.3.2025 και υποχρεωτική εφαρμογή από 01.04.2025.
Β’ Φάση υλοποίησης
Για το σύνολο των επιχειρήσεων προαιρετική εφαρμογή από 01.12.2024 μέχρι 31.03.2025 και υποχρεωτική εφαρμογή από 01.04.2025.
Β.4 Εξαιρέσεις
Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:
- Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ
- Φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ)
- Δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων
- Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής (διακίνηση φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας)
- Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους
- Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας
Κατεβάστε το Tax-i σε pdf εδώ.